fredag 15 augusti 2014

Vallok

Senast jag träffade ett socialdemokratiskt vallokomotiv var inför valet 1982. 
I Arbetarekommunens barack liknande byggnad i Lomma, sammanstrålade jag för en intervju med sosse-legenden, Gunnar Sträng. 
En fryntlig och sträng herre. Visst var jag nervös. Men denna tungviktsmästare inom svensk politik, var hur trevlig som helst.
Gunnar Sträng hade kastats in i valrörelsen som vallok till en lätt stukad Olof Palme. 
”Borgarna har haft makten alldeles för många år. Nu får det bli ändring på det. Det här får också bli min sista valrörelse”, sa Gunnar Sträng till mig, så tog vi en kaka till kaffet. 
Den gången gick det vägen. Socialdemokraterna tog hem hösten val 1982. Gunnar Sträng som vallok blev precis den samlade kraft som socialdemokraterna tänkt sig. 
Nu är det alltså tid för nästa socialdemokratiska vallok, Margot Wallström. Inget dåligt ess partiledaren, Stefan Löfven, plockat fram ur skjortärmen. 
Skräcken hos moderaterna kunde redan i morse avläsas i SVT:s nyhetspanel. Moderaten Kristina Axèn Olin sågade valloket Margot som nästan platt fall. 
Även åsiktsmaskinen, Lena Melin i Aftonbladet, har sina dubier. 
Mitt stalltips: 
Margot är ett vallok som går på förnybara energikällor. Inget kol i röken, alltså. Bara batteriets längd håller. Det är problemet. Stinsen Löfven flaggar i alla fall för avgång. Med röd flagga. 
Moderaterna putsar sin blåa lite extra med häxan. Spännande blir det. Fast blir Margot Wallström en ny Gunnar Sträng i årets valrörelse? Det hänger på batteriet.  
OBS: Valloket med Margot, har jag snickrat samman själv.

Inga kommentarer: