söndag 27 juli 2014

Skoj i Lomma-allvar i Leksand. TV-kändis rasar

Lasse Bengtsson, känd från TV 4, rasar i sin krönika i Dalarnas Tidning mot förslaget att bygga ett Turning Torso-liknande höghus i Leksand. 
Så här ligger fältet till. 
I slutet av november förra året höll jag ett föredrag i Lommas kommunalhus. På slutet lade jag till en knorr. En lustighet. 
Lomma borde bygga ett Eiffeltorn på Varvstorget som landmärke. Min hemsnickrade löpsedel blev kul tittgodis.
Det bar sig inte bättre än att Eiffeltornet blev till ett aprilskämt i år på bloggen. 
Lommas kommunhövdingen, moderaten Anders Berngarn, ställde t o m upp på bild med en liten modell av Eiffeltornet i handen (nåja). 
Även om Lomma kommun har 7000 fler invånare än Leksand, var vi eniga om att Leksand har avsevärt fler saker som drog turister/besökare till kommunen: ett berömt hockeylag, knätofs, knäckebröd, midsommarfirandet osv.
Det är alltså Anders Berngarns moderatkollega, Anne-Lie Stenberg i Leksand, som gått ut med att bygga en Turning Torso-liknande byggnad i Leksand. Det här tog i sin tur fyr i Lasse Bengtsson som numera är krönikör i Dalarnas Tidning. 
Han skriver: 
”...kan jag inte låta bli att undra över hur det står till. Viljan till uppmärksamhet har under alla omständigheter redan lett till att en fotograf skickats upp i en skylift på platsen för att dokumentera exakt hur varumärkeshöjande det skulle kunna bli med en ”nästan” Turning Torso i Leksand. Om politiker Stenberg i Leksand skämtar, tycker jag hon snarast ska upphöra med det”. Ryter alltså Lasse Bengtsson. 
Hualigen, Leksand kommer att bli före Lommas Eiffeltorn?! 
Skoj i Lomma blev till allvar i Leksand. 
Kan jag få en bit knäckebröd?

Inga kommentarer: