måndag 7 juli 2014

Pallchocken i Lomma

Det är inte var dag man tappar hakan av pur förvåning. Det gjorde jag i helgen över en gammal pall som står och skräpar i Täppan. 
Det är inte alls dåligt att få uppleva en tappad haka, på grund av en illa medfaren pall som varit på väg till sopcontainern ett antal gånger. 
Idag är jag glad över att jag har pallen i massiv björk kvar. 
Jag får tacka Sydsvenskan för det.
I helgens bilaga, Hemma, i Sydsvenskan ser jag till min förvåning samma pall på bild. Formgivare är finnen Alvar Aalto (1898-1976) som t o m hamnade på ett finskt frimärke. 
Pris 1950 kronor. 
Jo, ni läste rätt.
1950 kronor för pallen.
I dag får man alltså betala nästan två tusenlappar för samma pall som jag numera också förvandlat till grillpall. 
Förstå att jag tappar hakan. 
Den åkte ner i backen. 
Min slitna pall är alltså retro av bästa sort. 
Jag smekte min pall i björk, designad 1934 och tänkte på Alvar Aalto. 
Det var väl inte som grillpall han tänkt sig skapelsen skulle sluta. 
Vad gör jag med skräpet?

Inga kommentarer: