tisdag 22 juli 2014

Ett märkvärdigt semesterminne

Här sitter jag och viftar med en plankbit med en maffig spik rakt igenom. 
Ett märkvärdigt semesterminne är det allt. 
Spikmannens märkvärdiga bedrift. Det är 25 år sedan. 
Jag får ont i handen, än i denna dag när jag tar tag i spiken. (texten fortsätter efter bilden) 
I juli 1989 fick jag för mig att köra bil från Lomma till Nordkap. En semestertripp på ca 234 mil. Enkel väg, vill säga. 
Familjen stuvades in i bilen tillsammans med fiskhåv, badbollar, luftmadrasser, stormkök, frysväska m m. 
Sedan bar det av. 
Rakt igenom Sverige med vissa stopp för vila i rangliga stugor. 
Mellan Gällivare-Karesuando träffade vi på Helge-se krysset på kartan. (texten fortsätter efter bilden)
Helge ägde en trevlig camping med mysigt timrade stugor inne i skogen. Vi slog läger. 
Stugan luktade gott av nybarkat timmer. Direkt från Lapplands egen bakstuga.
”Jag har själv hyvlat till stockarna”, sa Helge, log och tog fram en stor spik. 
”Tror du jag kan slå spiken med enbart handen, rakt igenom plankan”, frågade Helge som för att hälsa oss välkomna. 
SMACK, sa det och spiken flög igenom plankan. 
Nästa dag fortsatte vi mot Nordkap, fast det är en helt annan historia. 
Plankbiten med spiken har jag kvar. Helge skrev t o m sitt namn, datum samt Spikmannen på den avsågade biten. 
Det är allt ett märkvärdigt semesterminne. 
Kom bara och tänka på det. 
Inget annat.

Inga kommentarer: