lördag 28 juni 2014

Fotbolls-VM: När Costa Rica fick spader

 
I dag är vi framme vid åttondelsfinalerna i fotbolls-VM. Kvällen öppnar starkt med Brasilien-Chile kl 18.00. 
Nu är det upp till bevis. 
Har brassarna fler i laget än fantastiska Neymar? 
Chile blir en tuff motståndare. Räkna med ett publiktryck utöver det vanliga. 
Colombia-Uruguay kl. 22.00. 
Tror faktiskt stenhårt på Colombia. Vilken speed! 
Uruguay måste nog ta fram ett av deras mera kända vapen: slåttermaskinen. Tänderna är som bekant avstängda.
På söndag möter så Costa Rica-Grekland. 
Jag har ett speciellt förhållande till Costa Rica. 
När jag var barn, genomförde jag och kompis Bengt Månsson 1959 ett komplett VM med kval och allt. 
Vi hade utvecklat/hittat på ett fotbollsspel med en vanlig kortlek. Spader var mål. Klädda kort och esset var press och gav extra kort. 
Efter evigheters evighet var vi framme vid finalen som Costa Rica tog hem med 2-1. Tyvärr minns jag inte vilka motståndarna var. 
Costa Rica blev alltså världsmästare. 
Vi blev besvikna. 
Vem hade hört talas om Costa Rica 1959? 
Jo, Bengt Månsson och jag. 
Tänk om historien upprepar sig?

Inga kommentarer: