tisdag 1 april 2014

Eiffeltornet intar Lomma

Den här fantastiska historien, började den 19 november förra året. 
Det var så att jag höll ett föredrag i Lomma kommunhus. På grund av stort intresse, fick man flytta mitt föredrag från Lomma bibliotek. 
Nåväl, jag passade på att presenterade löpsedeln här ovanför, om ett framtida Eiffeltorn på Varvstorget som en kul krumelur i slutet på mitt anförande. 
Det skrattades gott åt skämtet. 
Utom två allvarsmän som satt längst bak i stora sessionssalen. De drog inte ens på smilbanden. Det var kommunfullmäktiges ordförande, Claes Hedlund samt kommunalrådet, Anders Berngarn. 
Det skulle visa sig att jag sått ett frö och de båda politiska tungviktarna fick en idé. 
Varför inte förverkliga löpsedeln? 
Ett Eiffeltorn mitt i byn hade verkligen satt Lomma på kartan. 
Den kommunala byråkratin började mala.
 
Mer än fyra månader senare, står den moderata kommunhövdingen, Anders Berngarn, med en miniatyr av Eiffeltornet i sin hand på Varvstorget. 
Planerna om ett eget Eiffeltorn på det trista Varvstorget med 75 000 kinesiska stenar har sjösatts. 
”Entusiasmen är stor över projektet. Tack vare en stor donation, så finns pengarna redan i hamn. Lommas skattebetalare kommer alltså inte att drabbas ekonomiskt”, förklarar en glad, Anders Berngarn, det ekonomiska plåstret.
 
”Meningen är också att vi högst upp i toppen ska skapa en utsiktsplattform. Det kommer att bli hur fantastiskt som helst. En helt underbar utsikt över Lomma”, fortsätter Anders Berngarn som räknar med att invigningen kan ske någon gång i maj 2016 eller 2017. 
Frankrikes Ministre de la Culture et de la Communication, är redan inbjuden. Allt för att stämma i bäcken, som det så vackert heter. 
Eiffeltornet i Paris besöks årligen av sju miljoner människor. Tala om en framtida succé i Lomma.
Visst händer det härliga saker i vår Herres hage. 

Inga kommentarer: