måndag 3 mars 2014

Copp i Lomma slår till: smörgåstårta av jordgubbar, hallon, blåbär OCH SKINKA!

Mycket ska man då behöva uppleva innan haspen sätts på. Jag har tuggat mig igenom otaliga smörgåstårtor i mitt oändligt spännande liv: allt från skaldjur, ost till en mängd köttvarianter. Jag menar, det saknas absolut ingen rutin på avdelningen smörgåstårtor. 
Trodde jag. 
Min värld hur en smörgåstårta ska se ut, slogs nämligen under helgen i spillror. 
Jag beställde en smörgåstårta av rostbiff. Erika på nya fräscha Coop i Lomma lät på hugget. "Gör ingen med rostbiff. Jag har inte kommit på någon lämplig fyllning", löd det något överraskande svaret. 
Det fick bli en tårta med diverse skinkvarianter. Gott det med. Så lång allt normalt. 
När jag sedan packade upp godsaken ur kartongen, fick jag närmast en chock. 
Visst fanns det skinka, men smörgåstårtan svämmade över med jordgubbar, hallon och blåbär (?)! 
Jag har då aldrig sett på maken till smörgåstårta. Det hade för övrigt ingen av gästerna heller. Det såg mer ut som en sommartårta utan grädde. 
Måltidens samtalsämne givet. 
Det blev ett väldigt diskuterade om jordgubbar, halllon och blåbär. På en smörgåstårta. 
I fyllningen fann vi också små mandarinklyftor. 
Hur tårtan smakade? 
Jodå, det skrattades och åts, men jag måste få erkänna: trendiga nymodigheter är inget för mig. I alla fall inte på en vanlig sketen smörgåstårta.

Inga kommentarer: