söndag 2 mars 2014

Terrrorattack i Kina-Googles översvämmas av bilder

Den blodiga världen är endast en knapptryckning bort. Med Internets hjälp förflyttas du på en nanosekund till brutaliteter som inte allt för länge sedan aldrig såg offentlighetens ljus. 
Ta Kina tex som under större delen av mitt liv varit ett stängt och mystiskt land. Så är det absolut inte längre. 
Ta bara den förskräckliga terrorattacken i går i mångmiljonstadens Kunming i den sydvästliga provinsen Yunnan. 
Plötsligt dyker svartklädda män med långa knivar upp på järnvägsstationen och hugger vild omkring sig. 27 människor har dött och 109 har skadas. 
Polisen kommer och skjuter ihjäl förövarna.
Inte alla, för ingen vet.
Ingen vet ännu så länge den riktiga siffran av döda eller skadade. 
Ingen vet om alla terroristerna dödades. 
Ingen vet mycket just nu, mer än att många oskyldiga människor fått sätta livet till. 
Kaos. 
Varför?
Galenskap i kubik. 
För inte alls länge sedan, hade vi i västvärlden inte fått reda på ett dugg om attacken. I dag googlar jag. Skriver in, Kunming rail station attack, och inom en nanosekund har jag alla hemska bilder av den dödliga attacken i mitt vardagsrum. 
Dagens telefoner är fantastiska. Man slipper ringa och berätta. Det går lika bra att skicka bilder. Det gjorde kineserna. Google svämmade över. 
Nu tar jag en kopp kaffe och inväntar den maffiga starten av Vasaloppet i TV. Det finns inte mycket mer en vanlig svensk medborgare kan göra åt saken.

Inga kommentarer: