onsdag 26 mars 2014

Malmö FF-från småslantar till mångmiljonklubb

Jag började samla på MFF:aren när jag var en godmodig liten rar gosse. 
Varje år när den allsvenska premiären nalkas, tar jag fram en av dessa klenoder. 
Jag sitter där bläddrande och suckande i min ensamhet. Det är också hjärtat för ett fotbollslag som dunkar. 
I år blev det MFF:aren från nyåret 1942. Det var på den tiden som man lirade höst-vår, så årgång 1942 handlar egentligen om 1941-års säsong.
 
Jag fann något som aldrig skulle inträffa i dag. MFF redovisade rubbet i matchen hemma mot Elfsborg den 20 juli 1941 (4-1). 
Väldigt kul läsning. Det handlade om korvören mot i dag. 
Plötsligt ser jag något som sticker ut. Polisbevakning 30 kronor. För 73 år sedan fick alltså de allsvenska klubbarna själva står för kostnaden. 
Det är just detta som det varit en het debatt om de senaste åren. Nu blev det till slut så att endast klubbar som är aktiebolag får står för eventuella polisinsatser. 
MFF klarade sig med AIK åkte på en stjärnsmäll.
Jag räknade om listan till dagens penningvärde. Då hade MFF fått betala 588 kronor för polisbevakningen. Överkomligt. 
Nu undrar jag hur en sådan här lista ser ut efter söndagens premiärmatch hemma mot Falkenbergs FF?
Jag har skickat över de båda listorna till MFF:s avgående VD, Per Nilsson. Jag räknar inte med något svar. 
Bara biljettintäkterna är 12-15 gånger större i den matchen. Allt som allt rör det sig säkert om miljontals kronor år 2014. Bara spelarns löner gör att man sammanlagt årligen drunknar i mångmiljonbelopp. 
Fast andra sidan så slipper man resekostnader för spelare i militärtjänst samt planhyra. I dag äger MFF Swedbank Stadion som aldrig blev den kassako man drömde om. Den sinar betänkligt. 
Det var kanske t o m bättre förr. Rent ekonomiskt, vill säga. Fotbollsmässigt hade man då som nu: ett blivande stjärnlag.
FOTNOT. Vad menas med resolution? Någon som vet?

Inga kommentarer: