måndag 17 mars 2014

Läget? Centrumtorget i Lomma

På Lommas nya Centrumtorget får öronen och ögonen vara på tåspetsarna, om uttrycket tillåts. 
Ännu så länge påminner torget som invigs den 24-25 maj i samband med Lommafesten om en stenlagd kaserngård. 
Tider skola komma, som den gamle prosten sa. 
Allt talar (!) för att torget inom en snar framtid blir Lommas eget skvallertorg. En mötesplats och träffpunkt för byns människor. 
Jag har redan testat och fann läget med total överblick.
 
Lomma Hembageris uteservering. Jag slog mig ner i den starka vårsolens sken för en kopp kaffe och en bulle. 
Det dröjde inte länge förrän mina medmänniskor mötte upp för utbyte av skvaller. 
Det var Lommas egen Steve Jobs (datageniet, ni vet). 
Det var fru Carlsson som informerade mig om senaste skilsmässoryktet. 
Det var Gustaf som varit och köpt microlax på Apoteket, alldeles runt hörnet. 
Det var en bekant som jag glömt namnet på, som kom med en påse godsaker från grannbutiken, Systembolaget. 
Ja, så där höll det på. 
Skvallertorget. 
Jag trivdes som en hel gräddtårta. 
För plötsligt stod bagare Per själv där och log. Jodå, han hade minsann upptäckt LÄGET. Hembageriets lilla uteservering med några bord, var alldeles för litet. 
Det är nämligen här som folk kommer och sitta och fika. Den totala kollen av både läckert skvaller och flanerande bybor lockar. 
”Jag jobbar på att få tillstånd att utvidga uteserveringen. Det är ett måste”, säger Per och så skvallrar vi lite. 
Inom en snar framtid blir det fikabord fram till det svarta gallerskyddet som ni kan se på bilden här nedanför. 
Slutskvallrat för i dag.

Inga kommentarer: