tisdag 4 februari 2014

Tandvärk i Kabul

Det kan ha sina sidor, att få tandvärk på resande fot. Jag fick en gång akut tandvärk på Mallorca. Det fixades till av en vänlig tandläkare vid Plaza Major i Palma. 
Inga större problem, men ändå obehagligt. Innan man hittar fram, vill säga. 
Nej, många gånger värre var det för f d TV-mannen, journalisten, Lasse Bengtsson. 
Han skriver i sin lysande bok om Afghanistan om sin akuta tandvärk i Kabul. Och då spelar vi plötsligt i högsta elitserien. 
När Lasse sitter och gapar går talibanerna några hundra meter bort, till attack mot den amerikanska ambassaden med raketgevär och hela sin dödliga arsenal. 
20 döda!
Sämre läge för en rotfyllning är svår att finna. (texten fortsätter efter bilden)
 
Det skulle visa sig inte vara någon lätt uppgift att hitta en tandläkare i Kabul. Afghanerna själva går till en vanlig doktor som ofta drar ut den värkande tanden. 
Efter mycket om och men lyckades till slut Lasse Bengtsson få tid hos en privat tandläkare. Jag återger Lasse Bengtssons text nedkortad version: 
”Börjar planera hur jag skulle ta mig till den härliga borrmaskinen, när det kom säkerhetsmeddelande på mailen. Undvik centrala Kabul. Två bilar fullastade med sprängmedel på väg in i Kabul.” 
Så det blev ingen borrmaskin, denna dag. Tanden rödglödgat. Paniken nära. Lasse funderade på flyga till Dubai eller rent av hem till Sverige? (texten fortsätter efter bilden)
Nästa dag gick det bättre. 
Till tandläkaren mitt emot Försvarsministeriet i centrala Kabul. Då kom attacken. Mitt i själva förberedande rotfyllning. Lasse Bengtsson vidare: 
”Complex attack, kallas det för, när många gärningsmän är inblandade. Talibaner avfyrade raketer från taket på ett högt hus mot amerikanska ambassaden, NATO-högkvarteret, den afghanska säkerhetsdirektoratet och TOLO TV, landets största TV-kanal. Det hördes mycket kraftiga explosioner och skottlossning.” 
Efter flera timmar med hjälp av säkerhetsvakter lyckades han till slut ta sig ut från den farligt dödliga området. 
Kära vänner, så här håller det på i Lasse Bengtsson berättelse om sin upplevelse som Svenska Afghankommitténs informationssamordnare i Kabul. 
En fantastisk resa, där Lasse Bengtsson tar oss med in bakom kulisserna; de militära rökridåerna, självmordsbombarna och låter oss få träffa vanliga afghaner som önskar fred på jorden. Skolor till barnen, rent vatten och mat på bordet. 
Läs hans bok. 
Den är på sitt sätt unik. Boken är också rikligt illustrerad med hans egna bilder. De bilder jag publicerar finns dock inte med i boken. Vinjettbilden, bilden när jag gapar samt bilden här nedanför är illustrationer.
 

Inga kommentarer: