tisdag 25 februari 2014

BREAKINGNEWS: Det blir namnet på Lommas nya torg!

Det finns få platser i världen som kan samla medborgarna i sådana massor som ett centralt beläget torg. 
På många torg har det skrivits historia. Mycket blod har förstås spillts, folkfester, brinnande politiska tal, uppträdande, loppisfynd, militärparader, dignande fruktstånd, överraskande möten m m.
Själv har jag haft lyckan att besöka några av världens mest berömda torg. 
Himmelska fridens torg i Peking var hårdbevakat. Den som släppte en fis riskerade fem år i omskolningsläger. 
Till Sarayonu i Nicosia, Cypern, kom jag farande i brådrasket med en taxi. Behövde besöka stadens enda offentliga toalett. Den var ingen höjdare. En mardröm. 
Röda Troget i Moskva var en folktom stenöken under kommunismens tid. 
Times Square på Manhattan, New York, kändes som världens centrum. 
I Budapest gick jag i en demonstration på Hjältarnas torg. 
Självständighetstorget i Kiev har jag aldrig varit. Synd. Jag har några gamla bildäck i garaget. Fast på Trafalger Square i London skådade jag in all duvskit på Lord Nelson, statyn.
 
På tal om statyer. 
Till Lommas nya torg har Grodan fått hänga med. Numera putsad och fin efter gnuggats av parkchefen Lennart Persson. Så till den milda grad att Anita Ekbergs bad i den där fontänen i Rom känns mossig. Dessutom badade hon med kläderna på. 
Lennart Persson hade säkert velat gnugga även henne extra fin. 
Lomma sprillans nya torg ska invigas med pompa och ståt i samband med Lommafesten den 23 och 24 maj. Frågan är då vilket namn torget ska få. 
Innan rivningen hette det Centrumtorget. 
Kommunens utvecklingschef, Maria Heinesson Grynge, avslöjar namnet för oss: 
”Det ska heta Centrumtorget”. 
Tablå. 
FOTNOT; Lomma Hembageri får konkurrens. Det öppnar nämligen en brödbutik i en av torgets nya affärslokaler. Surdegen verkar ha kommit till Lomma.

 

Inga kommentarer: