torsdag 23 januari 2014

Premiär för drönare i Lomma!

Egentligen är dagens teknikutveckling lite för mycket för min lilla hjärna. Ta bara det här senaste med drönare eller hexacopter. Första gången jag hörde talas om det var när USA satte in drönare mot terroristmål i Pakistan. 
Obemannade farkoster som lätt som en plätt spårade upp och förintade sin fiende. 
Nu har t o m den första drönaren dykt upp i lilla Lomma. Fast i civila och helt ofarliga sammanhang. 
Det är mera en sofistikerad leksak för gentlemän som liksom jag vägrar bli vuxna. 
Poängen är att drönaren kan filma minsta lilla lus på markytan. 
Du ser mannen på den lilla bilden med den röda jackan med de konstiga glasögonen eller vad det nu är. Det är han som spanar in alla småkryp.
Det här är alltså historiska bilder för Lommas del. Den första drönaren eller hexacoptern som den också kallas för. 
Jag fick bilderna av Peter A som var ute på kiss-och bajsrundan med sin vovve. Plötsligt vid norra stranden dök en drönare upp. 
När jag fick bilderna, blev jag först tveksam till om det var lagligt. 
I dag vet jag bättre. 
Detta är vad som gäller; 
vill du flyga drönare för kommersiellt bruk krävs tillstånd från Transportstyrelsen. Men för privat bruk behövs inget tillstånd så länge drönaren hålls inom synhåll. Några mer omfattande regleringar finns inte. Det är svårt för polisen att kontrollera bruket av drönarna (Sydsvenskans webbtidning).  
Med andra ord. Det är bara till att flyga på. Men se för allt i världen till så att du inte tappar bort din drönare, för då blir du olaglig.

Inga kommentarer: