söndag 8 december 2013

I Lomma är jultomten grön. Inte röd. GRÖN!

Varför är jultomten i Lomma grön?
Varför har inte jultomten i Lomma röda kläder? 
När jultomten anlände i samband med julrundan sjövägen till Lomma i dag vid elvasnåret, hade han som vanligt en lång grönaktig kaftan. 
Trist som attan. 
Jultomten i Lomma är alltså inte skrudad i röda kläder som en riktig tomte ska vara skrudad i. Tomten är GRÖN! 
Det stör mig som 67-åring. Då kan ni säkert tänka er hur störda alla barnen blir. 
”Tråkigt. Tomten ska vara rödklädd”, viskade mitt barnbarn i örat på mig.
Nej, en riktig jultomte, för han finns väl på riktigt (?), ska ha röda tomtekläder. Det är alla barnen och jag helt eniga om. 
Att han sedan kommer sjövägen, beror säkert på att Sven sett till så renarna fått flygförbud. 
Finns det då några riktlinjer för hur tomten ska vara klädd? 
Enligt Wikipedia har jultomten alltid röda kläder. Det är ett uråldrigt mode. 
Utom i just Lomma. Där påminner tomten mer om en utomjording.
Grön.
Lomma har alltså den mest felfärgade jultomten i hela världen.
Varför det är på det viset, har jag ingen aning om. 
Vi avrundar denna lilla julrunda med Tommys härliga lottvinst, i den allmänna julröran som sprids över Svea Rike. 
Ett pepparkakshus! 
Grattis, Tommy. 
Nu blir jag avundsjuk igen.
 

Inga kommentarer: