torsdag 26 december 2013

Mr Hollywood har gått ur tiden

Några dagar före julaftonen avled journalistlegenden, Björn Fremer, 84 år gammal. 
Björn var en av de riktigt stora kanonerna under många år på Kvällsposten. Om sporten hade Birger Buhre, så hade nöjet Björn Fremer eller Mr Hollywood. 
För min egen del minns jag Björn så här;
Under 1950-talet kom söndagens matinéfilmer med cowboys och indianer. Snart fanns John Wayne, Gary Cooper osv bland högen med filmstjärnor. 
Ja, sedan kom Björn Fremer som med sin penna visade att dessa hjältar fanns på riktigt. Mr Hollywood som jag snart nog kallade honom för, träffade nämligen alla dessa filmstjärnor livs levande. 
På riktigt! 
I Hollywood!
I drömfabriken. 
Naturligtvis. 
En dag stod han framför mig på KvP:s centralredaktion: 
”Howdy stranger”, sa han med sin vanliga hälsningsfras och flinade upp sig. 
Vi hade blivit arbetskamrater. 
Jag och John Wayne, förlåt, Björn Fremer. 
På riktigt!
Stort.
Vad ytterst få visste, var att denna hårdhudade reporter/krönikör, hade ett hjärta av guld. Några år in på 1980-talet drabbades jag av en allvarlig sjukdom, bla annat sågade man av mig benen m m. 
En dag damp Björn Fremer ner i mitt hem. Han kom direkt från Hollywood. En aura av Richard Widmark och Twentieth Century Fox, drog genom hallen. Under ena armen hade Björn en packe t-shirt till våra två små söner. 
Det skulle komma mera. 
Björn fortsatte sedan fara som en skottspole mellan Malmö-Lomma och leverera nymodigheten videofilmer till oss. Filmbolagen skickade travar till honom, i förhoppningen om att han skulle recensera filmerna i tidningen. 
Nu kan det avslöjas. En hel del gick raka vägen hem till mig. 
Och mina förtjusta söner. 
”Det var Björn som öppnade upp Hollywood och filmens värld för oss. Det har betytt mycket för oss som vuxna filmfantaster. Sorgligt att inte denna legend finns kvar hos oss längre”, säger mina vuxna söner i dag. 
Björn och jag, hade också en helt annan koppling till varandra. 
Det handlar om Tierp i norra Uppland. 
Fast det är en helt annan historia. 
Vila i frid, Björn. Du var en mycket god kamrat. 
FOTNOT: Christer Borgs minneskrönika om Björn Fremer. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: