fredag 6 december 2013

Lommabornas egna bilder: Så slog Sven till i Lomma.

Det är inte bara klokt. Strandvägen/Saltsjöbadsvägen i Lomma. Tala om höga vatten nivåer. Det krävs nästan en eka för nå fram till sängen. Lommabon Rikard tog bilden. Det är nästan på man inte tror det är sant, men det är det. Lomma den 6 december 2013. Snart kommer tomten-på vattenscoter.
En kuslig bild från Roland. 
Öresund ryter med orkanvinddar. Skummande vågor kastar havet över alla bräddar och håller Lomma i ett järngrepp. 
Jag kan inte hjälpa det, men mina tankar går till tsunamin i Thailand 2004 och Khao Lak. Snarare är det en känsla jag får, när jag ser bilden. 
Rolands bild här nedanför är småbåtshamnen, nu på morgonen. 
 
Boel var ute med vovven. Det blev bla annat den här bilden. 
Snart är bilarna också sjösatta. 
 
Lasse skickade mig en drös bilder. Just nu valde jag denna bild. 
Höje å på väg upp mot Fladängskolan till vänster på bilden. 
De små båtarna ligger illa till.
Mannen i den blå mössan, kämpar för att rädda sin båt. Vinden är tuff. Båten är ögonstenen. 
Här nedanför en fastighet på Strandvägen 18B som är på väg att översvämmas. 
Tommy tog bilderna. 
Lommaborna är på alerten i dag. Stormens härjningar dokumenteras som aldrig förr. 
Det tjuter fortfarande oroväckande utanför vår dörr. Fönsterrutorna börjar bli vita av salt. Så här är det att bo vid ett rytande Öresund. Sven är som han vore spritt språngande galen.
Tack för alla bilder, Roland, Boel, Rikard, Lasse och Tommy.
 

Inga kommentarer: