tisdag 17 december 2013

Julrusch i Lomma: Godis och senap-apotekets storsäljare

Julhandla i Lomma är en knepig historia. Det finns i stort sett endast mat att köpa. 
Vem ger bort en burk inlagd sill i julklapp? 
Jag har tex jagat livet ur mig efter en kalender för 2014. Men, nej då. Inte ens en sådan enkel sak finns att köpa. 
Det slutade med att jag hamnade på Apotek Hjärtat mitt i byn. Där kan man alltid hämta ut en rejäl påse mediciner. Ett säkert kort. Även om det inte handlar direkt om julklappar. 
För till vem ska man ge bort en burk med blodtrycksmedicin?
Givetvis sprang jag på apotekschefen Pia. 
”Är magsårsmediciner julens storsäljare”? 
Frågan given, med tanke på all julstress.
”Nej, verkligen inte mediciner. Det är godis och senap. Men även olika kit, tex hudvårdande produkter, svarade Pia. 
Jag stod där och gapade som ett fån, med min julpåse med blodtrycksmediciner. 
Senap. Godis, Saffran, naturligtvis, samt Fingerfärg Bubbelbad till barnen. Kaffe. Chokladtryfflar. Glöggkryddor m m.  
Mina tankar gick naturligtvis till bensinmackarna. 
Tänk när de för sisådär 25- 30 år sedan började sälja mjölk och prickig korv, smörgåspålägget. Gud vad folk stönade. 
”Bensinmjölk? Aldrig i livet. Över min döda kropp”, skrek folk, för att snart handla både mjölk och prickig korv på bensinmackarna. 
Så snart kan vi säkert också köpa färdigkokt skinka till julen på landets apotek. 
Fast en sak är säker. 
Efter nyår är det många som önskade de köpt huvudvärkspiller i stället för Hjärtats Kanelmandlar för 44,90 påsen.

Inga kommentarer: