måndag 9 december 2013

Från BLÅ till Lommas GRÖNA jultomte

Det där med färgen på jultomten, lämnar mig ingen ro.  För mig och alla barn, ska tomten ha RÖDA kläder.
I Lomma har vi alltså en GRÖN jultomte. 
Kunde jag möjligen finna fler GRÖNA jultomtar ute i den stora vida världen? 
Jag bokade en resa med Google och for i väg. 
I Ryssland fann jag till slut en BLÅ jultomte!? Fast då byter också barnens älskling namn till Fader Frost. 
Annars fann jag endast små, små gröna gubbar. På alla möjliga omöjliga språk, men ingen GRÖN jultomte. Bara en BLÅ i Ryssland. 
Lomma är alltså som jag skriver i inlägget här nedanför, tämligen ensamma om i världen med en GRÖN jultomte. 
Det är faktiskt något att vara stolt över. Fast...är det egentligen det? 
I Ukraina, däremot, dricker tomtemor champagne medan tomtefar skruvar av däcket. 
DEN bilden som julkort i Sverige och det blivit ett satans liv bland alla feminister. 
Men om jultomten är GRÖN, bryr ingen sig om. 
Frågan är om inte Sverige är märkligare än Ukraina. I alla fall Lomma.
Och Ukraina som har så tokiga politiker...

Inga kommentarer: