onsdag 11 december 2013

Bilden av nattens kaos i Ukraina

Klockan är 02.33 i natt. Jag sitter och följer Aftonbladets webbsändning, direkt från Självständighetstorget i Kiev, Ukraina. 
Kameran är fast. Kan alltså inte panorera över torget, men det skulle visa sig räcka. För just då skjuter polisen/militärer tårgas (molnet på bilden) mot demonstranterna. Havet på bilden med orangea hjälmar. 
Det svarta som inte syns tydligt framför de orangea hjälmarna, är hundratals kravallpolisen som trycker på med sina sköldar. Den mänskliga muren vägrar ge vika. 
Muren gungar två steg åt vänster. För att genast ta två steg åt höger. Vänster-höger. En dans för friheten. 
En mänsklig mur i knapp rörelse. 
En sprucken högtalare pumpar ut något budskap. Jag hör inte vad det är. Allt är jävligt kusligt. 
Jag gör något unikt för att vara jag. Delar helt enkelt Aftonbladets webbsändning och lägger ut den på bloggen. 
För min del funkar det, men för andra? 
Ingen aning. 
När jag kommer upp nu på morgonen plockar jag bort sändningen. Den ser ut som en bugg. 
I Aftonbladet står det att folkhavet skrek, "SKAM", och sjöng nationalsången. 
Jag hörde endast en sprucken högtalare som skrek något osammanhängande. 
Hur det slutade vet jag inte. 
Har det slutat? 
Ingen vet riktigt. 
Vi får väl veta när dagen randas.

Inga kommentarer: