onsdag 27 november 2013

Ulrika ligger på TUTAN i bokdjungeln

Det här är Ulrika Slottner. Hon driver IDUS Förlag i Lerum utanför Göteborg. Det är inget jobb för nervsvaga. Konkurrensen i bokbranschen är knivskarp. 
”I Sverige gavs det förra året ut 1761 barn-och ungdomsböcker. Vi får årligen in 1300 manus från förhoppningsfulla författare”, berättar Ulrika för mig. 
När man får reda på siffrorna, förstår man hur tufft det är. Endast en ringa del blir utgivna. IDUS Förlag jobbar med ett 100-tal författare. 
En av dessa är alltså min son Johan. 
Ulrika satsar stenhårt-TUT,TUT- på Johans barnböcker, ”Magister Tutnäsa” och ”Magister Tutnäsa reser till Tjotahejti” som släpps på lördag på Lomma bibliotek mellan kl 12-14.
Inom ett halvår, har alltså Johan skrivit TVÅ barnböcker om den makalösa Magister Tutnäsa. 
Johan som jobbar heltid inom Lomma kommuns skolvärld skriver så pennan glöder. Det blir långa pass på nätterna och tidiga mornar. 
Jodå (1), bok nummer tre om Tutnäsa är påbörjad, till många barns glädje. Två Tutnäsa blir i framtiden tre (minst, hrm...).
Jodå (2), Johan är inne i ett stim. Ser något sliten ut-se bilden här ovanför-men vadå?
Jodå (3), men först ska som sagt var bok två, "Magister Tutnäsa reser till Tjotahejti", släppas på den tuffa bokmarknaden. På lördag.
Det är bara till att ösa på. Fantasin är det inget fel på.
 
Två som då också får fullt upp, är den fantastiska illustratören, Erika Palovaara. Erika har fångat Magister Tutnäsa på pricken. Mästerligt. 
Och så då förläggaren, Ulrika Slottner som avrundar med. 
”Jag älskar Johans tokroliga böcker och jag älskar att höra min son skratta högt, när han läser dem på kvällarna. Det är bästa betyget, så jag hoppas på många fler! 
Och framförallt är Johan underbar att jobba tillsammans med”. 
Snacka om dreamteam. 
Och, för att ocka vidare, som pappa till Johan exploderar jag av stolthet. 
TUT!TUT! 
FOTNOT. Johan släpper sin andra bok om Tutnäsa på lördag, Lomma bibliotek kl 12-14.  Passa på och titta in.

Inga kommentarer: