söndag 17 november 2013

Tekniken satte krokben för Lena

Lena Rosendahl heter en kåsör sedan 15 år på Sydsvenskan. 
Varje söndag är Lena min ledsagare i livets labyrinter. 
Det är alltid en behaglig stillsam läsning som ofta följer med mig veckan lång. 
I dag-söndag-är emellertid Lena arg. Ja, om hon nu kan bli arg, vill säga. För Lenas vrede är icke gap och skrik i texten. 
Nej, Lena Rosendahls vrede är mjuk och behagfull, fast med träffsäkra giftpilar som alltid når sitt mål. 
I dag får de förhatliga tågen sig en omgång. 
Inledningen:
Visst är vi många som känner igen oss? 
Lena föll alltså mellan de s k berömda stolarna, när hon skulle ta tåget hem från Stockholm. Klockan sju på hemresans morgon fick hon ett sms från SJ. 
Ändrat bokningsnummer. 
Ville hon vänligen printa ut en ny biljett. 
Printa? 
”Tror SJ att jag reser omkring med full datorutrustning”? 
Det blev lätt kaos. 
Efter mycket om och men lyckades hon till slut hitta en livs levande biljettkö. 
Jag ryser av obehag när jag läser om Lenas vedermödor. Övertygad om att allt för många människor idag åker på ett tekniskt krokben. 
Inte minst äldre människor som inte hängt med i alla tekniska moderniteter. 
Vem bryr sig? 
Jo, Lena Rosendahl. 
Lena har nu gett ut en bok med sina kåserier. Det är en utmärkt julklapp. 
Boken, "Söndagar med Lena", kan du köpa HÄR!
Gör det.

Inga kommentarer: