fredag 29 november 2013

Lomma sotas till tonerna av knoparmoj

PLING-PLONG! 
Det är sotaren som anfaller.
Svart som en sotare ute. Rätt stämning.
I USA kommer Tomten genom skorstenen. I Sverige nobbar Tomten denna farofyllda infart bland fläskflott och annat otyg. 
Bostadsrättsföreningen Skrattmåsens lägenheter i Lomma ska sotas, bla min bostad. 
Det är just därför dörrklockan förvandlas till morgonrevelj. 
PLING-PLONG! 
Sotarpling.
 
Väldiga slangar dras in i vår koja. 
Ventiler skruvas av. 
Den ålderdomliga köksfläkten med spår av stekt falukorv 1987, monteras ner. 
Tjocka slangar. 
Smala slangar. 
Sotar-Nils och lärlingen Leon vet precis vad de gör. 
Det brummar svagt när flottet åker all världens väg. 
Jag tänker på Tomten i Amerika som måste klafsa omkring i sörjan. 
Sotar-Nils har varit sotare i 43 år. Han håller upp den klassiska viskan för mig. 
I plast. 
Finns t o m som kätting. Allt efter behov.
Visar sin sotarmössa som han har på huvudet. 
”En kurpis”, betonar han stolt. 
Knoparmoj. 
Sotarspråket. 
Sotar-Nils luktar t om som en sotare ska lukta. 
Av sotflagor. 
Det blir nästan för mycket för mig. Jag som ville bli sotare som liten Gosse. 
Tala om en perfekt morgonstund med sot i mun. 
PLING-PLONG! 
Sotarpling.
FOTNOT. För mig var det självklart att omvandla bilderna till svart-vitt, fattas bara.

Inga kommentarer: