söndag 6 oktober 2013

Skolmaten-urspårad husmanskost

Av en ren händelse råkade jag få barnbarnets skolmatsedel i synfältet. 
Jag läste och förundrades. 
Vad är detta? 
Skolmatsedeln lär vara sammansatt enligt kostens alla regler för intag av vitaminer och mineraler. Men, kära vänner, ingen rejäl husmanskost. I stället de mest egendomliga rätter som jag aldrig hört talas om. 
Ärtsoppan som vi slevade i oss varje torsdag på min tid med god aptit, är utrotad. Bruna bönor med fläsk. Utrotad. 
I stället italienska soppor, indiska grytor samt andra märkliga rätter. I veckan som kommer blir det tex Rio Grande salsagryta i Dalbyskolan. 
Stackars barn. 
OK, jag är visserligen i mossigaste laget, men ändå. Vad sägs om den här varianten:
Kryddig pytt i panna med KALL vitlöksås. 
Till den klassiska svenska pytten ska det vara rödbetor. 
Basta! 
Och hör sen. 
Kall vitlöksås?
Till pytt-i-panna.
"Jag har då aldrig hör på makken", som Hasse Alfredsson sa i den berömda sketchen med Martin Ljung.
Mitt barnbarn kom hem från skolan och var hungrig som en varg. Det hade varit fisk som badade i chilli-och mangosås. 
Han åt ingenting. 
Nu fick han stoppa i sig farmors köttbullar. 
Gissa om gossen åt? 
Fläskpannkaka, blod-och falukorv eller bruna bönor med fläsk finns tydligen inte längre i den svenska skolvärlden. 
I stället kan det bjudas på halalslaktad kyckling. Inget fel i det. 
Man bör och faktiskt måste, ta hänsyn till de kulturella olikheterna, men för den delen ska inte den svenska husmanskosten utrotas. 
 Upp till kamp, systrar och brödrar! 
PANNKAKSRAPPORT LOMMA SKOLMAT 
Det serveras pannkaka i Lomma. Fläskpannkaka. Fläsket dock icke i pannkakan/ugnspannkakan. Ätes på tallriken bredvid. För den som vill och orkar och gillar fläsk. 
Tack för den upplysningen. Får väl duga.

Inga kommentarer: