onsdag 30 oktober 2013

Skånska pilen: Värre än kattens nio liv!

Fick ett mail från Rolle af Trollhättan. Han hade läst på bloggen om hur stormen drabbat Lomma. 
”Hur har din pil klarat sig i ovädret”, undrade han oroligt. 
Rolle tänker naturligtvis på den där märkliga pilen som växer som fan själv, utefter Fjelie Lillebyväg (underbart namn) i yttre tassemarkerna i Lomma kommun. Jag har på bloggen följt den märkliga pilen sedan i våras.
Det är utan pardon min skånska favoritpil. 
Och Rolles.
Ni minns Tommys bild på TVÅ pilar som knäcktes av stormen och krossade en brygga. Jag for som ett skott ut till Fjelie Lillebyväg (älskar skriva det) och kollade in min pil som alltid böjer sig för vinden, så t o m stålröret till hagen får vika ner sig. 
Stammen uppskuren som efter en stor magoperation. Benknotor som spretar lite hur som helst.
Till min glädje kan jag konstatera att min älskade pil överlevt alla tuffa orkanvindar på den skånska slätten. Visserligen har den tappat alla blad, men det hör till så här års. 
Det syns tydligt, som sagt var, att pilen levt och lever ett hårt liv. 
Jag andades ut. 
Nu har den krokiga pilen t o m fått sällskap av en häst. 
Tammetusen om inte pilen har fler liv än katten, alltså långt fler än nio liv.  Jo, banne mig.
Tala om seg Gubbe.

Inga kommentarer: