tisdag 24 september 2013

Mord med underkänt betyg

B i uppförande. Ett tungt betyg att få. Inte minst till en julhelg. 
Det fick jag julen 1962. 
Betyget skulle sedan förfölja mig till ett olöst mord på en 38-årig kvinna. En sällsam vandring i livet som startade den 25 oktober 1962, snart 51 år sedan. 
Ett B i uppförande som sved. Då. 
I dag är jag stolt över mitt B.
Jag visade som 16-åringen upp ett mod och en inre styrka.
Allting började med en gummisnodd. 
Jag "råkade" skjuta en gummisnodd under en lektion i realskolan i nacken på en vacker flicka. En klassisk inbjudan av en hormonstinn yngling på den tiden. 
Klassföreståndaren Marta Svensson såg det och reagerade med vrede. 
”Det blir kvarsittning efter skolans slut på lördag eftermiddag”. 
”Det kan jag inte. Jag har biljett till kvalmatchen till allsvenskan i fotboll mellan AIK-Halmia på Malmö Stadion”, kved jag. 
”Det hör inte hit. Du sitter kvar som straff för gummisnodden”. 
Ord och inga visor. 
Lördagen den 27 oktober kom. 
Jag sa till mormor att jag var sjuk. 
Stannade hemma från skolan. 
Fram på dagen blev jag plötsligt frisk och gick på matchen. En klassisk kvalmatch, där AIK:s Benny Söderling på övertid med en vänsterkanon sköt upp AIK till allsvenskan. Stort jubel inför över 20 000 åskådare. 
Samtidigt ringde min klassföreståndare Marta mitt hem och ville tala med mig. 
”Nej, gossen är på fotboll”, svarade min aningslösa mormor. 
Benny Söderling döptes omedelbart till Benny Guldfot i massmedia. 
Jag fick B i uppförande i julbetyget.
Där kunde historien ta slut. 
Det gör den inte. 
I söndags väcktes mitt förargliga B i uppförande åter till liv. 
Expressen/Kvällsposten skrev om olösta svenska mord-se klippet här ovanför. 
Den 18 augusti 1997 sköts Karin Söderling, 38, till döds med ett pistolskott i hjässan, när hon satt och sov i framsätet i sin blå Ford Taunus i Stockholmstrakten. Karin levde i samhällets utkant och försörjde sig på att sälja lastpallar hon samlade in. Hon var dotter till Benny Guldfot. 
När Benny Söderling sköt upp AIK till allsvenskan var dottern Karin knappt 3 år gammal. Nu är Karin ett olöst mordfall. 
Pappan och hjälten för snart 51 år sedan, Benny Söderling dog 2009, 68 år gammal. Utan få någon klarhet i vem som mördade hans dotter.
Och mina tankar går till det förbannade underkända betyget i uppförande. 
Tänk som det kan sluta. 
FOTNOT: 1962 gick man fortfarande i skolan på lördagarna. Fram till lunchtid. Benny Söderling blev ännu större hjälte i bandy bla för Hammarby IF. Han spelade 11 landskamper, deltog i VM och blev s k Stor Grabb. Bilderna från matchen AIK-Halmia, är hämtade från AIK:s hemsida. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: