söndag 22 september 2013

Kexchoklad stoppad. Innehåller ögonmedicin!!

När jag i morse läste om EU:s senaste påhitt, om att stoppa den älskade kexchokladen, blev jag först förbannad på ren svenska. 
Sedan när jag trängde in i problematiken, blev jag förvirrad och ännu mer förbannad på ren svenska. 
Det får bara inte vara sant. 
Kexchoklad har varit min favoritgodis i över 60 år. Nu visar det sig att ”kexet” innehåller penicillin. 
Ett antibiotikum som heter kloramfenikol.  Bra mot risiga ögon.
Vad tusan gör ögondropparna i min kexchoklad? 
Man kan bli snurrig för mindre.
Ämnet ingår alltså i ögondroppar för bota tex ögoninflammation. 
Visst har jag i mitt liv använt sådana droppar. Kexchoklad i ögonvrån om man skruvar till det. Fast inte mycket. Det räcker faktisk med litet. 
Det är precis vad dagens kexchoklad innehåller. Endast en liten dos av kloramfenikol som egentligen inte är skadligt för det mänskliga organet, att få i sig. 
Stoppad blir mina älskade kex likt förbannat av EU, men droppa medlet i ögonen går alldeles utmärkt. 
Kan ingen befria oss från EU? 
Fast andra sidan. 
Vad gör penicillinet i min kexchoklad?
 

Inga kommentarer: