söndag 15 september 2013

”Fyra tunnlann bedor om dan...”

”Fyra tunnlann bedor om dan...”, sjunger Peps Persson i den underbara Auktionsvisan på ljuvlig skånska. 
Det, gott folk, är äkta vara det. 
Mellan Åkarp och Alnarp på ett vidsträckt fält, såg vi årets första riktigt stora stack med betor. Det var minst fyra tunnlann bedor. Tydligare än så, kan inte hösten bli.
Tack och lov hade jag med mig betmästarfotografen, Valfrid Lindemans sonson, Karl-Hugo. 
Han for ut som han var fylld med energisocker och fotograferade årets första riktiga skånska skörd. Av bara farten snodde han med sig en lerig beta.
”Jag ska göra en lyckta av den”. 
"Lykta, menar du väl".
"Nä, lyckta".
Ja, ni förstår hur man har det i de skånska betesfälten. Vem bryr sig en sådan här ljuvliga underbar dag, så jag satt kvar i bilen och sjöng, Peps Perssons, ”Fyra tunnlann bedor om dan...”. 
Kan det bli bättre? 
Nej, sannerligen inte. 
När alla andra skriver om kungens 40 år på tronen och alla har glömt bort att det är kyrkoval i dag. Då skriver jag om fyra tunnlann bedor om dan...
 

Inga kommentarer: