tisdag 3 september 2013

Fästingen anfaller Lomma!

Invasion och invasion, men allvarlig nog. Aldrig någonsin har Lomma kommun haft en sådan invasion med fästingar som i sommar. 
Alla som har hund eller katt vet vad jag talar om. Under 11 år plockade jag säkert över 100 fästingar på vår älskade vovve. 
Därför undvek vi ofta promenader i områden med mycket gäss. Där härskade också fästingen. Jodå, vi testade s k fästinghalsband, men effektivast var medicineringen. Inte ens det räckte alla gånger.

Visst inträffade det att vovven fick en och annan fästing i vår Täppa. Men det var inte ofta, utan mest om gräset var för långt eller buskarna i yvigaste laget. 
Nu har vovven för några år sedan, gått till de sälla jaktmarkerna. Då drabbades plötsligt hustrun av fästingattack i Täppan. 
Värst var det i juni månad. Jag plockade bort ett halvt dussin fästningar på henne. 
Det har aldrig någonsin inträffat under de 26 år vi bott i Lomma hamn. Aldrig tidigare har hon drabbas av fästingar i vår Täppa. Förrän denna sommar.
 
På Vårdcentralens labb i Lomma, vet man vad jag talar om. Där har man inte någon sommar tagit så många blodprover som i sommar på Lommabor som drabbats av den där lilla fula, men i vissa fall, livsfarliga krabaten som älskar suga ditt blod. 
På Smittskyddsinstitutet jobbar man nu för högtryck. 
”Vi ska försöka få ihop en sammanställning med både borrelia och TBE. Analysen tar lite tid att göra”, säger presschef Christer Janson, till mig. 
Så se upp. 
Den lilla fula rackaren lurar bakom hörnet.
 

Inga kommentarer: