tisdag 27 augusti 2013

”Skratta då, för fan”

Det värsta jag vet, är när man säljer ut något som ska bli såååå...roligt. Redan där har man satt ribban. 
Uppmaningen:
”Skratta då, för fan”. 
Den berömda förväntningen som helst avrundas med ett gapflabb som får tid och rum att rämna. Risken för ett magplask är uppenbar.
Precis det misstaget har Lunds Humorfestival som drar i gång i morgon lyckats med. Programmet med alla humorister som ska uppträda i fyra dagar, är så ambitiöst och kompakt, att en stackars sate blir snurrig i huvudet. Jag känner endast obehag. 
Redan innan Sveriges roligaste festival som den kallas för, dragit i gång har skrattet fastnat i halsen.
För en tid sedan damp det ner en annonsbilaga för Lunds Humorfestivalen på 20 sidor med Sydsvenskan. 
Sida upp och sida ner, blandades komikernas programpunkter med annonser. Sista sidan kan ni se här ovanför. 
Det krävs både örnblick och uthållighet som en Vasaloppsåkare, för att orka ta del av den programpresentationen. 
Jag blev så trött på hela den humoristiska röran, att jag var spyfärdig. Sveriges roligaste festival sköt sig själv i sank. 
Nej, det var inget kul alls. Och det är väl det som är meningen.
 ”Skratta då, för fan”.
I stället körde man ut Sveriges tradigaste annonsbilaga. 
För att få frid i sinnet, gick jag ut och fotograferade höstens första träd med rostiga löv. Det var inte heller så kul. 
Definitivt inget att skratta åt.

Inga kommentarer: