söndag 18 augusti 2013

Rolv Wesenlund allas vår Fleksnes är död!

Den norska komikern Rolv Wesenlund är död. Han blev 76 år gammal och avled efter en längre tids sjukdom, skriver Aftonbladet. 
Fast för hela svenska folket är han mest känd som Fleksnes. 
Jag har ett personligt minne av denna humorist.
Det var så att jag hade bestämt träff med Rolv för en intervju på hans hotellrum. Rolv var ute på turnè med Hagge Geigerts revy. 
Dagen kom och jag knallade upp till hans rum. Knackade försynt på dörren. Inget svar. Knackade lite högre och då hörde jag en visselsignal och gick in i rummet. 
I hotellsängen låg Rolv Wesenlund helt utslagen. Bombförkyld.  Hans röst hade tackat för sig.
Han skrev ner på en lapp: 
en lång vissling betydde ja, medan en kort signal nej. Det hela blev totalt galet. Vi skrattade mycket. Helt absurt. Den märkligaste intervju jag någonsin gjort. 
Innan jag gick skrev han vidare på lappen: 
två korta visslingar, hej då. 
Jag hade intervjuat Fleksnes. Fast i verkligheten. Ett kärt minne att bevara. 
Vila i frid Rolv. 
Och så bjunder jag som avslutning på Tandläkaren. 
.

Inga kommentarer: