tisdag 30 juli 2013

Marmeladkrigets offer!

”Du kom till världen 1942. Världskriget rasade. Tyska soldater förfrös i Sovjetunionen. Japanerna intog Burma. Gunder Hägg slog världsrekord på världsrekord. I Skåne den kallaste dagen någonsin med -35 grader. 
Mitt i allt detta slår du upp dina klibbiga ögonlock. Du blev snabbt den sötaste som fanns. Ganska lätt, för du var ensam som geléartad sylt på den svenska marknaden. 
Jag åt dig redan på rostat bröd i slutet av 1940-talet. Jag var då endast några år gammal. Under hela min skoltid, tillhörde du morgonritualen vid frukostbordet. 
Du blev lika viktig som mormors varma choklad, gjord på vatten. Chokladpulvret först utrört i socker och grädde. 
Jättegott. 
Fast jag doppade dig gärna, för då blev chokladen ännu sötare. 
En dag började svenskarna resa utomlands. Då upptäckte man den beska engelska sorten. Snart hakade andra tillverkare på. 
Det kom en barnvänlig skalfri marmelad som pressades ut som Kalles Kaviar. 
Det kom jordgubbsmarmelad. 
Det kom marmelad gjord på många andra citrusfrukter. 
Marmeladkriget bröt ut. 
Du vägrade ge upp in i det sista. 
För att hänga med i utvecklingen tillverkades du med mindre apelsinskal i burken. Det hjälpte inte. Priskriget samt andra smarta marmeladgrepp tog knäcken på dig. 
Nu finns du inte mer. 
Findus i skånska Bjuv har definitivt plockat bort dig ur sitt sortiment. Det är sorgligt, men sant. 
Du blev 71 år gammal. 
Tack för att du fanns. 
Jag saknar din otympliga burk som sköts i sank. 
Vila i frid. 
Calle Rockbäck"
FOTNOT: Läs mer om marmeladkriget. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: