onsdag 31 juli 2013

Lomma Hamn: Mysteriet är löst!

Det här är Inger. Hon står och pekar på skylten med gatunamnet, där hon bor med sin man Johnny. 
Skymningsgränd i Lomma Hamn-området. 
Ett vackert namn på en gatstump. 
”Vi tycker mycket om det”, säger Inger och pekar på skylten. 
Då avslöjar jag hemligheten. 
”Det är jag och min hustru som hittat på namnet. Skymningsgränd”, säger jag och ler. Fiollåda.
Så här ligger det till. 
I början av 2000-talet presenterades den väldiga ombyggnaden av Lomma Hamn. Här skulle  olika etapper uppföras, ca 1300 lägenheter, bastanta villor, torg, kanalsystem m m. 
Lomma kommun gick ut brett till allmänheten och efterlyste förslag på gatunamn till det väldiga projektet. 
Jag och min hustru gnuggade våra geniknölar. Tänkte vackert och skickade 2002 in några namnförslag. Mest på kul. 
Vi fick till vår överraskning med sex namn-se bilden här ovanför-och fick hederspris för besväret: 
En gås från konsthantverkaren Anna Heij, samt en liten bok om Lomma i gångna vykort. 
Nu har åren rullat på. Ombyggnaden av Lomma Hamn är inne i ett intensivt skede. Nya hus byggs hela tiden. Folk flyttar in. Lomma växer så det knakar. 
Hur gick det då med våra gatunamn? 
Jag gav mig ut på span och fann fyra som var på plats. 
Inger och Johnny, en gång teknisk direktör på Sydsvenskan, är tämligen nyinflyttade på Skymningsgränd, ett av vårt namnförslag. 
Det blev till en märklig känsla, att få se namnen på plats i verkligheten. Faktum är att jag och min hustru, har för alltid skrivit in oss i Lommas spännande historia. 
Nu återstår två namn: 
Hoddegränd och Sommargatan. 
Vem vill inte bo på Sommargatan? 
Vackert, så säg. 
Dessa två återstående gatunamn, är snart nog också på plats. Jag och min hustru, Anna-Lena, är mycket stolta. Förlåt, men det måste få sägas.
Lycka till Inger och Johnny. 
På Skymningsgränd. 
I Lomma Hamn.

Inga kommentarer: