fredag 5 juli 2013

Sjuksköterskan Sofia Olsson skänkte bort allt till Lomma kommun-fler fick ärva

Ni ska veta att det är ingen lätt uppgift som jag och Anna i kommunarkivet i Lomma gett oss på. 
Allting började med en gravsten på Lomma kyrkogård som jag sprang på. 
Sjuksköterskan Sofia Olsson som avled i december 1934 testamenterade hela sin kvarlåtenskap till Lomma kommun som tackar för gåvan på hennes gravsten. En ansenlig summa pengar. 
Nu visar det sig att fler fått ärva. 
Drygt två månader innan hon avled i cancer (ny uppgift) på Lunds Sjukhus, skrev hon sitt testamente som jag hittade i hennes bouppteckning. 
Därför söker vi med ljus och lyckta efter någon som vet något om följande uppräknade arvtagare i Sofias testamente (texten fortsätter efter bilden)
 
Det rör sig om sammanlagt 1900 kronor I dag ca 57-58 000 kronor, men 1934 en helt annan köpstyrka än i dag. Med andra ord mycket pengar. 
1. Einar Dahlund i Åmål får 700 kr (över 20 000 i dag). 
2. Anna Hansson, Hälsingborg 100 kr (ca 3000 kr), tre dukar och en ljuskrona. 
3. Helga Leveau i Lomma 100 kr samt en liten spegel och byrå med runda hörn. 
4. Tora Andersson 100 kr. 
5. Adina Olsson, Borgeby, 100 kr. 
6. Fru Alma Elisabet Johansson f Dahlqvist i Lomma 300 kr (ca 9000 kr). 
7. Lomma församlings kyrkoråd ”för iordningshållande av min gravplats” 500 kr (ca 15000 kr). 
Fastighetsbeteckningen i Lomma hittade jag också. Nu håller Anna på och vänder ut och in på alla tänkbara trådar. 
Var i Lomma finns den i dag? 
Finns den kvar? 
Vet du något? 
Frågorna staplas på hög. 
Jakten efter Lommas egen Florence Nightingale går vidare. 
Fotnot: Den tonade svarta bilden bredvid gravstenen är en illustration, som jag har gjort. Vi söker alltså även efter ett riktigt fotografi på Sofia Olsson.
Länkar till de övriga inläggen på bloggen om sjuksköterskan Sofia Olsson 
Den 23 juni. Klicka HÄR
Den 26 juni. Klicka HÄR
Den 1 juli. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: