måndag 29 juli 2013

En bloggares vedermödor (2): Kontrasternas hus i Lomma

Tänk hur det kan sluta. 
1939 invigdes Eternitens kontor i Lomma med flaggspel, vackra tal, blommor och blad. 
38 år senare får företaget slå igen. Sveriges största arbetsmiljöskandal är ett faktum. 
Den dödliga asbesthanteringen administrerades från kontoret på bilden. I guld stabilt tegel från Lomma. 
Efter nedläggningen av företaget, fick kåken stå och förfalla i ca 23 år. 
I juni 2011 kallades kommunhövdingen, Anders Berngarn och jag till byggnaden. Janne Josefsson gjorde ännu en asbestsväng till Uppdrag Granskning.  Då höll byggnaden på att renoveras från grunden.
Och i går var jag där igen. 
Denna gången var allt damm borta. 
Det var bloggaren som höll på och damma igen.
Det här är Josefin. Hon är en välutbildad kiropraktiker som också erbjuder dry needling (akupunktur), kinesiotaping, gonstead, rehabilitering samt behandling av extremiteter såsom fötter, knä, höfter, axlar osv. Och massage. 
Numera har det trista Eternitkontoret förvandlats till något av ett Hälsans Hus, med flera aktiviteter. 
Nere i källaren huserar Josefin och Gud mig förbarme. Det var som hamna i en magisk härlig centrifug. 
Josefin härjade med kroppens bloggskador, så jag blev alldeles yr i knoppen. 
På torsdag är det tid igen för en ny omgång. Jag längtar redan. 
Tala om kontrasternas hus. Det trista Eternitkontoret är ett minne blott. 
Skönt det. 
 

Inga kommentarer: