tisdag 4 juni 2013

Snart midsommar-JORDGUBBSRAPPORT!

Det närmar sig med stormsteg. 
Midsommar. 
Futtiga17 dagar kvar. 
Då inställer sig den viktiga frågan: 
Blir det några jordgubbar till midsommar? 
För att kolla in tillståndet, gav jag mig ut till jordgubbsriket, en bit utanför Lomma. 
Svar: 
Mja, mycket blomster, men ett och annat hyfsat kart. De flesta små som knappnålshuvuden. Bara Sverige svenska jordgubbar har.
Min grönsaksbonde var mest upptagen med att skörda salladshuvuden. Enorma mängder. Lådvis. 
Jordgubbsfälten låg öde i det starka solskenet. Den sena vårens ankomst, ca två veckor, har inte varit den allra bästa medicinen för jordgubben. 
I Värmland tex, blir det inga jordgubbar till midsommar. Det får bli Skåne som räddar Svea Rike. 
Om nu gubbarna kommer att räcka till. 
Och om de blir mogna, vill säga. 
Våra älskade jordgubbar behöver nämligen mängder med sol och värme. 
Bilden här nedanför visar hur det såg ut i min Täppa den 25 juni förra året. Den inlagda bilden är läget i dag. 
Blommor och pyttesmå kart. 
17 dagar kvar till midsommarafton. 
Det ser kärvt ut.
Känns rätt dystert.
Bara Sverige svenska jordgubbar har, så håll tummarna. 
Vi behöver hjälp av vädergudarna, sanna mina ord. 

Inga kommentarer: