lördag 29 juni 2013

Rotblöta

Den 8 juli 2008 drog jag i gång bloggen. Det blir alltså den sjätte bloggsommaren i år. 
Det finns inte en av dessa somrar som jag inte fått skriva om någon rotblöter som plågat oss Lommabor. Fast jag brukar hoppas få slippa. 
Resultatet har blivit, att jag blivit tvåa och rotblötan kommit först. 
I år tänkte jag vända på tågordningen. Baktanken given: det blir inte mer än så här. 
När jag vaknade i morse föll regnet rakt ner. Nästan ljudlöst hamnade det i rabatten. 
Ingen vind alls. 
Ett väldigt typiskt sommar regn. 
Det var hög tid att skrida till verket.
 
En gång illustrerade jag allt regn med att hoppa i plurret med ett paraply. 
En annan gång lade jag ut en bild på duschtrynet fult påskruvat. 
Störtregn. 
Fast det värsta jag varit med om i Lomma var i juli 2007. 
In över Lomma kom åska med 2000-talets häftigaste oväder. Snart fick folk pumpa vatten från sina översvämmade källare. Viadukter stängas av osv.
Jag tog hojen och cyklade i raketfart ut till Lomma Norra Camping som numera är nedlagd. 
Husvagnsfolket klafsade omkring med vatten upp till knäna. Ett helvetes elände. 
Jag publicerade de dramatiska bilderna på min skojblogg, Dr Kurberg. 
Fast snart nog sken solen igen. Då blev alla glada.
Igen.
Är det sommar så är det sommar. 
 ”Svensk sommar, Calle”, som Conny skrev på Facebook i morse.
"Träffsäkert, Conny", svarar jag.
"Fel sida av Sverige", som Mikael fyllde på med.
"Ligger något i det, Mikael".
Lyckost där.
 

Inga kommentarer: