torsdag 27 juni 2013

Näsblod-ett provrör i sekunden!

Ett provrör blod i sekunden! 
Det är precis så man upplever det, när man åker på en blodstörtning från näsan. 
Det handlar alltså inte om vanligt näsblod med lite dropp-dropp. 
Nej, åker du på en blodstörtning gäller det att nypa till och svälja litervis med blod. Så är det givetvis inte. Fast kanske ändå. 
I likhet med provrörs liknelsen, blir den dramatiska upplevelsen en övertydlig skräckupplevelse. 
Då får allting orimliga propositioner som tanken: 
 ”Ska jag förblöda nu?”
 
Det var precis det här jag råkade ut för i måndags och som jag skrev om på bloggen i tisdags (scrolla en bit ner på bloggen). 
Några minuter in i den allsvenska matchen, MFF-Elfsborg, åkte jag utan förvarning på en blodstörtning från näsan. 
Mitt bland 13 000 åskådare. 
Snacka om att välja fel plats med blodsprutande näsa. 
Fasansfullt. 
Det var bara till att nypa till, svälja blod klunkvis (upplevdes så) och skyndsamt ta sig hem till Lomma. 
Nu var det här inte första gången, medicineringen med waran ställt till det.
Tidigare har jag varit hemma och haft mina hjälpmedel. Någon gång har de inte räckt till, utan då blivit transport till akuten.
Nedan har jag klippt ut från Vårdguiden. Kan vara bra att ha om du får näsblod i sommar. Nej, jag ska inte se MFF-Häcken på plats i kväll. Vågar inte. Ser den på TV. 
Även om blodbadet är stoppat, så är det psykologiskt betingat. 
Jag måste få distans. 

Inga kommentarer: