fredag 31 maj 2013

Slutgullat?

Min hårda löpsedel om skolkrisen i Lomma i går, har väckt berättigad uppmärksamhet. Jag drog paralleller med de demonstrerande mödrarna på Plaza de Mayo i Buenos Aires, Argentina. 
Nu vet jag hur förbannade folk i byn är över politikernas handel och vandel med skolan. En skola som vi en gång var så stolta över. 
Inte nog med det. 
Även jag har fått mig en åthutning: 
”Rockbäck, du gullar alldeles för mycket på bloggen med kommunalrådet Anders Berngarn (m)”. 
Jag kan bara hålla med. Det har blivit lite väl mycket gulligull i vårt umgänge. 
Jag får skärpa mig. 
Den här bilden har jag hämtat från TCO-tidningen. Det var när Lomma kunde vara stolt över sina skolor. 
Fast redan då var dåvarande ordförande för lärarfacket i Lomma, Lisbeth Andersson (nr två från höger på bilden), besk i sin kritik över hur politikerna skissade framtidens skola i kommunen. 
Lisbeth Andersson varnade för de nedskärningar som redan då smögs in i skolverksamheten. Ingen lyssnade. 
Nu är vi där. 
Inte minst framtiden för barn med särskilda behov. De går inte en rolig framtid till mötes i Lommas skolliv. Jag lider med dessa föräldrar. 
Någon måste ryta till. 
Gör det genom att gå in och skriv på protestlistan genom att klicka HÄR!
       PRESSMEDDELANDE 
Angående badvattnet vid T-bryggan, 
Hamnhusen, i Lomma. Jag ger er slutklämmen i kommunens rapport.: 
"Någon enskild anledning till att den långsiktiga badvattenkvaliteten på badplatsen Hamnhusen (T-bryggan) har fått klassificeringen dålig har inte kunnat hittas, utan det är troligtvis en kombination av fler olika faktorer inom och utanför vår egen kommun. Ett tänkbart förslag till lösning är att ersätta betongpiren med en vanlig brygga, för att på så sätt få till en bättre vattengenomströmning. Vi planerar även att göra en utökad provtagning längs kuststräckan i Lomma för att få fler prover att använda oss av i det fortsatta arbetet med att utreda vilka faktorer som påverkar badvattenkvaliteten negativt".

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra Calle, sluta gulla!
Hälsn U