torsdag 2 maj 2013

Myskosten i Lomma

De flesta barn gillar att samla på stenar. Snart har man en samling småstenar utanför dörren. Nu kan jag avslöja, att när man blir äldre följer stenintresset med. Fast stenarna har en tendens att växa i storlek. Det vet ni som följer bloggen. 
Lite då och då skriver jag om den spännande graniten, för inte tala om den omåttligt spännande diabasen. 
Ser jag en okänd sten blir jag snabbt 10 år gammal. 
Nu hör det till saken, att jag äger inga geologiska kunskaper. 
Novisen vid spisen. 
Därför måste jag ha hjälp i stenröset.
Se bara på dessa två bilder. 
Vad är det för märklig sten? 
Är det malm i stenen? 
Har Lomma missat en järnmalmsfyndighet? 
Stenen låg frilagt och markerad på väg ner till den nya Fladängsbron i Lomma. Alldeles intill en väldig hög med vanliga gråstenar av den maffiga sorten. 
Jag tog bilderna på den märkligt spännande stenen. Det var för några år sedan. 
I dag är stenen borta. 
Ett mysterium är det allt. 
Finns det någon som vet vad det är för sten? 
Någon vanlig sketen gråsten är det i alla fall inte. 
Hjälp till och lös gåtan.
Hemliga stenen avslöjad! 
Den 12 maj fick vi på bloggen veta ALLT om stenen. Ja, i alla fall det mesta. 
Klicka dig fram HÄR!

Inga kommentarer: