fredag 17 maj 2013

Martin från Höör åker skidor ner för Kebnekaise-pingstafton!

Så här går det till. 
Tidigt i morgon bitti flygs Martin upp till toppen av Sveriges högsta fjälltopp, Kebnekaise, 2 104 meter. Sedan åker Martin från skånska Höör skidor ner för Kebnekaise. Bara tanken ger mig svindel.
Vissa partier är så branta, att han får använda klätterutrustningen som han har med sig i sin lilla ryggsäck. 
När han väl landat, förlåt, plockas Martin upp av helikoptern och flygs till en annan fjälltopp. Tala om extrem-extrem skidåkning. 
Svarta pister är blahablaha i sammanhanget.
Helikopterskidåkning.
Martin är min tuffaste släkting, sanna mina ord.
Bloggens egen äventyrare, Rolle af Trollhättan, har själv en sommar bestigit Kebnekaise. Han säger om Martins våghalsiga skidtur:
"Tufft. Inget för veklingar 
Nej, det här verkligen inget för vanliga dödliga. 
Du måste vara tränad till max. 
Framför allt.
Du måste vara professionell, för att fixa det. 
Det är Martin. 
Han har tidigare satts ner av helikopter på hiskliga alptoppar, t o m snöklädda toppar i Iran har han brakat ut för. 
 En gång i Kanada var toppen så spetsig, att Martin fick balansera sig fram på skidorna, innan det bar av utför. 
Jag blir nervös bara jag tänker på det. Vi i släkten håller alla tummar och tår för Martin. Lycka till, Martin. 
Go on! 

Inga kommentarer: