tisdag 28 maj 2013

Kaj-Åke

Det här är Kaj-Åke. Han tillhör kråkfamiljen kaja. Således en intelligent pippis. 
Mina grannar har under en längre tid odlat dess bekantskap. Varje morgon dukas kaj-frukosten, torrt bröd, upp i deras Täppa. 
De har fyndigt döpt pippin till Kaj-Åke. 
En dag satt Kaj-Åke på staketet och spanade in en förtjusande människa som satt i granntäppan och lögade sig i solen. 
”Hej Kaj-Åke”, sa jag, för det var jag som satt där och lögade mig. 
”Sugen på lite pannkaka”? 
Kaj-Åke tvekade några sekunder. 
"Man vet väl hur falska människor är", tycktes han tänka.
Kunde han verkligen lita på den där egendomliga varelsen? 
Frestelsen för stor. Kaj-Åke kastade sig ut i det okända. Det blev bingo. Varelsen visade sig vara helt OK. 
För så är det. Jag älskar nämligen pippis. 
Snart äter Kaj-Åke också direkt ur min hand, så det så.
Numera språkas vi vid. Dagligen.
Om vad? 
Nja, det är en annan kråksång. 
 

Inga kommentarer: