lördag 18 maj 2013

”Jag är inte bitter”

Jag är inte bitter, men med mina 66 år borde jag vara väldigt mycket bitter. För så är det. Ungdomen tar över. 
I dag ska du helst vara född under 1990-talet. Vi som föddes på 1940-talet orkar inte proppa upp oss längre. 
Numera har vi börjat värma upp hemtjänsten. Artisterna som en gång i tiden var stjärnor, suger ut sista droppen med att uppträda på äldreboende. Om du inte är en gammal rock star, vill säga. 
Då snubblar du omkring i skägget på diverse festivaler i sommar.
I kväll ska Robin Stjernberg förgylla tillvaron i finalen i Eurovision Song Contest. 
Han är 22 år gammal. 
Det var jag också 1968. 
Jag deltog i Trubadur-SM och sjöng: ”Nu hoppar haren kråka” (Alf Hambe). Inget att skriva hem om. Bara jag minns det. Vill helst glömma bravaden, men kan inte.
Robin kan däremot vinna créme de la créme. Bli stjärna på riktigt och få åka limo. 
Jag är inte bitter. 
I veckan har jag kunnat konstatera att supertalangen Gina Dirawi som också är 22 år gammal, måste slipas till i rollen som studioprogramledare. Annars är hon lika självsäker som hela den amerikanska marinkåren. 
Själv har jag varit programledare för, ”Håltas Husförhör”, i radion. 
En populär kalkon. 
Tro inte att jag är bitter för det.
I Let`s Dance seglar Oscar fram som en annan Fred Astaire. Denna Oscar är endast 16 år gammal. Man tager sig för pannan. 
Jag tänker på när jag själv var 16 år. Leif och jag var på dans på Club 54 i Malmö. 
Vi var tvungna att dra i oss grådask (portvin), innan vi vågade bjuda upp blyga unga damer som luktade skalad apelsin. 
Det är allt tur att vi har kvar Petra Mede i kväll. Hon är i alla fall 43 år. 
Jag kunde varit hennes pappa. 
Men jag bitter? 
Nej, absolut inte. 
Vad är klockan?

Inga kommentarer: