onsdag 22 maj 2013

Anki + Flax = Skrattmåsen

I kväll håller min bostadsrättsförening, Skrattmåsen i Lomma, årsmöte. 
Nej, jag ska inte gå dit. 
Det är inte så, att jag är förbannad på varken styrelsen eller de boende. De är alla utomordentligt hederliga människor som jag tycker mycket om. 
Jag vet vad jag skriver, för jag är åldermannen i föreningen som varit bosatt här i snart 26 år. Jag har alltså varit med på tåget längst av alla boende. Sedan området byggdes. Då kallad Guldkusten i Lomma. Gjort mitt , så att säga. 
De första åren led styrelsen av inbördeskrig. Det var ett herrans kattrakande om parkeringsplatser och buskar och 1000 saker till. 
Jag valdes snart in i valberedningen. 
Med varsam hand städade jag ut de flesta vildhjärnorna som visste och kunde bäst av alla. Sedan gjorde jag ett stort misstag. 
Jag såg till att föreningen fick en ordförande som inte borde blivit ordförande. Visserligen kortvarig, men ändå. 
Han var ett stolpskott som sedan flyttade och fick ett dramatiskt slut i livet. Nog om detta sorgliga kapitel. 
I stället såg jag till att Bosse blev ordförande i mitten av 1990-talet. Han var precis vad föreningen behövde. Det blev lugn och ro. Fred, om inte på jordklotet så i brf Skrattmåsen.
Bosse satt i många år och skötte fogderiet alldeles utmärkt, även om underhållet i området delvis blev eftersatt. 
Bosse var en mycket försiktig general. Jag vet, för jag satt en period i styrelsen. Han efterträddes för några år sedan av Anki. 
Med en kvinnas hela energi tog hon sig an uppgiften. Underhållet rycktes upp. Det blev plötsligt fest, tjo och tjim. Kul, värre. 
Anki har emellertid haft svårt att delegera arbetsuppgifterna, så nu har hon bränt sitt krut. 
Ny ordförande som kommer att väljas i kväll blir Jan-Åke, kallad Flax av alla. 
Han är chef för Hasselakollektivet i Skåne. Organisationsmänniska. Ingen trött pensionär som jag själv. 
Flax blir säkert hur bra som helst. En rutinerad herre, dessutom en trevlig prick, precis som Anki, inte minst viktigt i sammanhanget. 
För det ska ni veta. Det är verkligen inte lätt att styra och ställa till allas belåtenhet i en bostadsrättsförening som är en demokratisk församling. 
Folk flyttar ut. Nya flyttar in. 
Vissa nykomlingar röjer i gång samma gamla visa om parkeringsplatserna, el-och vattenförbrukningen, soprummet och 1000 samma saker till. 
Då gäller det för ordföranden att hantera detta på ett lämpligt sätt. Styra snyggt och fint. 
De nyinflyttade tror oftast att de är unika i sitt tänk. Snart nog lär de sig, att så inte är fallet. Lycka till, Flax. 
Glöm inte att omge dig med arbetshästar. 
                                                           Calle Rockbäck

Inga kommentarer: