tisdag 16 april 2013

När våren kom till Lomma med sommarvärme. Livet upp-och-ner!

Plötsligt fanns den där. Våren med sommarvärmen. 
Överraskande. 
För ingen såg den komma. 
Klockan hade slagit halv fyra. Det var måndag eftermiddag med sommarklang i kläppens enda slag. Den digitala termometern inomhus visade på 22,5 grader UTOMHUS. 
Ofattbart. 
Jag tog på mig kortbyxorna och sandalerna. Strumplös. Benen vita som snö, precis som en engelsk gentlemans vita ben i kolonierna. 
Sakta vandrade jag ut. Omslöts av det varma sköna livet. Nästan som en gentleman i tropikerna.  
Livet blev för en stund, upp-och-ner
Jag slog mig ner vid bryggan. Njöt med skjortan vidöppen, så vinterns alla otäcka händelser seglade ut över en nyligen sjösatt segelbåt. 
”Adjö mina plågoandar. Låt mig slippa se er mer”. 
Vännerna Erik och Rune kom promenerande i vinterrockar. 
Instängda. 
De hade överraskats av värmen. 
Nu såg de avundsjukt på min sommarlätta klädsel.  Vi pratade väder. Givetvis.
På andra sidan mitt bostadsområde blev byggkranarna trånsjuka och kramades bara så som byggkranar kan kramas, när sommarvärmen smeker vinterkalla stålbalkar. 
Den 15 april blev en dag att minnas. 
Då gör vi det. 
I dag också.

Inga kommentarer: