tisdag 23 april 2013

”Den blobbstertid nu kobber”

Det här är en liten rar och elak nyhet för alla som lider av vårens helvete: Pollenallergi. 
I går var jag på lungdivisionens allergiklinik på Universitetssjukhuset och fick två sprutor av syster Ann mot, ”Den blobbstertid nu kobber”. 
Det är ca 3-4 veckor senare än vad som är normalt. 
Jag är från och med nu bättre skyddad mot vårens försenade pollenattack, än vad Svea Rike är mot ryska bombplan. 
Om det nu ska vara någon tröst i det obefintliga svenska försvarets luftrum.
Tack vare sprutorna vågade jag alltså knalla ner till pollenallergikernas största fienden, björkarna. 
De stod där stumma och iakttog mig illmarigt vid kanten av Höje å i Lomma. I vårdiset kunde jag konstatera, att björkens musöron är på G. 
Det betyder två saker: 
I slutet av veckan kan du klippa dina rosor. Räkna också med att björkpollen då också på allvar drar i gång vårens krig med kliande rinnande ögon, våldsamma nysattacker, kranen rinner som en yster Rocknöbäcken i Uppland, trött som en häst samt pip i bröstet.
Nu finns det bara en sak att göra. 
Se genast över ditt medicinförråd. 
Fast se ändå upp med cirkusens sågspån. Sågspånen kan nämligen vara en mycket förrädisk fiende i dessa tider av pollenallergi. Man blir nämligen lika känslig som en Stradivariusfiol mot yttervärlden, i den blobbstertid nu kobber.
 

Inga kommentarer: