tisdag 2 april 2013

Bloggens nyhet blev nyhet i Sydsvenskan efter 166 dagar

Den 17 oktober 2012, avslöjade jag de storslagna planerna för Bjärred här på bloggen. Det var en stor nyhet som gick rakt ut i tomma luften och förintades till noll och intet värde. 
Absolut ingen, varken Sydsvenskan, Skånskan eller trötta Sydnytt brydde sig om denna fina lokala nyhet med så mycket inbäddad sprängstoft att gå vidare på. 
Det är en högst besynnerlig hantering av den, ack så viktiga lokala journalistiken.
I dag tisdag har emellertid Sydsvenskan vaknat. 
Det skulle ta 166 dagar. 
Jo, ni läste rätt. 
166 dagar!
Men bättre sent än aldrig. 
Sydsvenskan hänger upp det på att Lomma kommun bombarderats med brev från uppretade Bjärredsbor angående planerna på en hotellanläggning med spa vid natursköna Bjärreds Saltsjöbad.
 Alltså precis den nyhet jag avslöjade för 166 dagar sedan. Jag skrev då också: 
”I Bjärred finns många skrivkunniga människor, så planerna kommer med säkerhet att överklagas.” 
Nu är vi alltså där. 
Detta är något som Sydsvenskan kunde satt fyr på redan för 166 dagar. Om man haft tid och lust, vill säga. 
Jag lade upp bollen. 
Det hade bara varit för Sydsvenskan att slå in en smash. Det var nämligen tämligen enkelt att räkna ut vilket ballyhoo planerna skulle ge. Bjärredsborna älskar området.
Platsen är också en idyll. 
Jag vet, för det var där jag hälsade våren välkommen med ett Valborgstal förra året. Bjärredsborna trivdes. Jag trivdes. Elden trivdes. Våren trivdes. 
Det kunde knappast bli bättre. 
FOTNOT: Mitt rättstavningsprogram föreslår Björkvedsbrasor i stället för Bjärredsbor. Det är mycket man inte blir klok på.
Sydsvenskan om planerna HÄR
Mitt blogginlägg den 17 oktober 2012 HÄR!

Inga kommentarer: