torsdag 21 mars 2013

Väninnorna

Det här är Lotten Larsson och Anna Westin. De växte upp i en liten ort i norra Uppland. Två unga vackra kvinnor i sin blomstring. Anna är 17 år, utbildade sig till en mycket skicklig sömmerska. Lotten inte mycket äldre, valde lärarbanan.  De var bästa väninnor livet ut. 
Fotografierna är från slutet av 1800-talet. Unika på sitt sätt.
Lotten som är mormor till skådespelaren Hans Mosesson, mera känd som Ica-Stig, dog 1951. Anna är min älskade mormor. Hon dog 93 år gammal 1975.(texten fortsätter efter bilden)
Detta sällsamma äventyret började med ett blogginlägg jag skrev i slutet av januari. 
Jag berättade då om hur min mormor sydde kläder åt både mig och Ica-Stig, förlåt, Hans Mosesson, när vi var små gossar. Alltså 50 år innan Hans blev Ica-Stig med hela svenska folket. Det var naturligtvis en poäng som jag inte missade.(texten fortsätter efter bilden)
Det dröjde inte länge förrän det damp ner ett mail från Hans Mosesson alias Ica-Stig. Han skrev: 
”Minnet av min mormor Lotten är outplånligt, däremot tror jag dessvärre att kavajen har ätits upp av malen. Stort tack, har du mer info får du gärna kontakta mig!” 
Jag ringde Hans, men först grävde jag vidare i mitt oändligt spännande arkiv. Där fann jag både bilder plus en annan märklig bekräftelse. 
Jag intervjuade nämligen min mormor i början av 1970-talet. Nu hittade jag anteckningarna. (texten fortsätter efter bilden)
Mormor, den lilla bilden till höger, berättade om Lotten: 
”Min bror Axel var gift med Lottens syster, Augusta. På så vis blev vi märkligt nog släkt med varandra, Lotten och jag. Deras son (bilden min anm.) Birger cyklade omkull, fick styret i magen och dog. Han blev bara 25 år gammal. 
Det var mycket sorgligt. När jag själv fick en son, döpte vi honom till Birger."
Mormor i tårar och får snyta sig. Efter en stund fortsätter hon: 
”Lotten och jag var alltså inte bara väninnor, utan även svägerskor, så det kan bli. Vi hade mycket roligt tillsammans, inte minst med pojkarna i byarna runt omkring. På logdanserna slogs bonddrängarna med snusdosorna om vår gunst.” 
Ica-Stig, förlåt, Hans Mosesson och jag är alltså släkt med varandra. 
Vad Hans sa när jag ringde och berättade?
Jo, han sitter fortfarande och gapar av pur förvåning. För han visste ingenting. Det blev nästan bättre än alla Ica:s reklamfilmer.
Kan jag få lite potäter?

Inga kommentarer: