söndag 3 mars 2013

Personligt rekord: 14 mil skidor-I TV-SOFFAN!

Jag har ett erkänt maffigt sittfläsk, när det gäller idrottssändningar i TV-rutan. 
Olympiader har jag utan vidare pardon fixat 24-timmars sittningar. 
Fast aldrig tidigare har jag i TV-soffan följt 14 mil på skidor i ett svep. 
Det tog mig 7 timmar och 30 minuter samt ett antal koppar kaffe.
Det började med en lagom uppvärmning på 9 mil, från Sälen-Mora. Vasaloppet. 
Redan i Smågan kunde jag konstatera att spelmannen Kalle Moraeus glömt fiolen hemma i Orsa. 
SVT:s bevakning lysande. Inte ett stavtag missades.  Dessutom kändes TV-soffan behaglig på morgonkvisten. 
Jag kunde också konstatera, att vattendrivande mediciner och Vasaloppet inte alls fungerar tillsammans. Redan vid tio-tiden, hade jag fått lätta blåsan fyra gånger. 
Inte nog med det. 
Givetvis vann en norrman. 
Sverige en dalahäst vi vill ha.
Eliten hade knappt hunnit i mål i Mora, förrän starten gick för 5-milen, VM på skidor. Snabbt över från Jacob Hård och Anders Blomquist i Mora (suveräna) till Jonas Karlsson och Per Elofsson (suveräna) i Val di Fiemme. 
Nu skulle tuppfjädrarna klippas på främst Petter Northug. 
Efter någon mil började TV-soffan bränna ”röv”. Det lättade genast när Johan Olsson gick loss. 
Människan körde i stort sett solo i 3,5 mil. Han knäckte inte bara Northug (plats 21), utan även mig. 
Jag fick nämligen tömma blåsan fem gånger under loppet. Hur som helst blev det 14 mil på raken i TV-soffan. 
Och det lönade sig verkligen denna dag. 
VM-Guld! 
Nej, nu får jag gå på toaletten. 
Det kan ha sina fördel med att vara skidåkare i TV-soffan.
 

Inga kommentarer: