lördag 2 mars 2013

Nu kan det berättas: Min ”kärleksaffär” med Bondbruden Britt Ekland

Tummen upp för min första och enda Bondbrud, Britt Ekland. 
Ni kunde själv konstatera att Britt, 70 år, som gäst hos Skavlan, fortfarande håller stilen. Däremot har jag tappat stilen, endast 66 år gammal, så det kan gå. (texten fortsätter bilden)
Vi lärde känna varandra för drygt 20 år sedan. Jag journalist och hon f d Bondbrud i lyxförpackning. 
Trots mina brister som James Bond, fann vi varandra omgående. Gång efter annan, öppnade Britt sitt spännande liv för mig. 
Jag skrev. 
Det blev löpsedlar. 
En annan gång skulle jag bjuda ut henne på en bit mat. 
Britt skrattade: 
"Det räcker du ger mig en apelsin. Nyttigare och billigare för dig". 
Kvinnor i den här divisionen äter nämligen inte. (texten fortsätter efter bilden)
En dag berättade denna rara ärta för mig, att äktenskapet var slut mellan henne och rockgitarristen Jim Slim. 
Jag skrev. 
Och det tog hus i helvetet. 
Det skulle visa sig att jag knäckt mitt livs scoop. 
En världsnyhet. 
Jag fattade ingenting. 
För 20 år sedan förstod inte vi svenskar hur stor Britt Ekland i själva verket var. 
En världsstjärna. 
Inte minst i USA blev avslöjandet en stor nyhet. 
Hollywood skakat.
Och England. (texten fortsätter efter bilden)
De engelska tabloiderna flög in reportrar till Malmö. Det gick nämligen heta rykten om att Britt Ekland och jag, av alla människor, var hennes nye ”James Bond”. 
Under några dagar pågick jakten efter min enkla person.
Jag höll mig undan.
Miss Moneypenny (hustrun) fick svara i telefonen och meddela, att ”James Bond” var på resa.
Jag blev som Hollywood.
Rätt skakad av upplevelsen.
Och minst sagt förvånad.
Ärligt talat var det inget alls mellan mig och Bondbruden.  Det enda var att Britt gav mig nyheten om sitt kraschade äktenskap med Jim Slim. Den nyheten skulle visa sig vara hetare än spisen.
Nåväl, allt lugnade ner sig. 
Svalnade.
Sedan levde vi lyckliga på var sitt håll i alla våra dagar. 
Efter 20 år fick jag så se min Bondbrud hos Skavlan. Hon var sig precis lik. Spontan och rolig, fast lite väl mycket ansiktslyftning. 
På min tid var det något helt annat som fått ett rejält lyft. 
Slutet gott. 
Allting gott.

Inga kommentarer: