söndag 24 mars 2013

Knoll & Tott

När jag var barn, läste jag med förtjusning en serietidning som hette Knoll och Tott. Jag verkligen avgudade de två bröderna med sina rackartyg som fick pappan, Kapten Bölja, att se rött. 
Jag ville också bli som Knoll och Tott. 
I stället spelade jag cittra och sjöng, så kärringarna grät och hivade upp börsen. 
När jag nu känner mig extra risig, gick larmet till dagens variant av Knoll och Tott, Peter och Patrik. 
Det är två riktigt fina jordnära människor, precis sådana jag tycker bäst om av alla människor på jorden. Dessutom har de bevarat busungens pigga blick och skratt upp i åldern-se där, liknelsen med seriefigurerna. 
För det var just det jag behövde: 
Piggas upp. 
Alltså Dagens Larm: 
RIV KÖKET!
De kom nästan med sirenen påslagen. Köksattacken omedelbar. Det small och sprakade. Hela köket gungade så grädden i kylen blev vispad, fluffig och fin till Frödinge Ostkaka med hemlagad sylt. 
Ut i Täppan flög till slut hela rasket, diskbänken, rör och andra inälvor. Ja, du milde min tid. Ni förstår säkert att det handlar om superhantverkare. 
Inte nog med det. 
Patrik är måg till Peter, till höger på bilden, här nedanför. Vänskapen är som mellan Knoll och Tott. Utomordentligt limmad. 
Till sommaren åker de till Norra Ishavet för att fånga världens största firre. 
Köket då?

Inga kommentarer: